Vivat Akademia
Periodyk Akademii Górniczo-Hutniczej
20 maj 2024

AGH i nowe media

Akademia Górniczo-Hutnicza pojawiła się w najpopularniejszych kanałach komunikacji w Internecie, zakładając oficjalny kanał w serwisie YouTube oraz konta na Facebooku i Blipie.

Do tej pory, oficjalnie, AGH nie było obecne w tych niezwykle popularnych kanałach internetowych. To, że taka aktywność jest niezbędna, pokazuje przykład YouTube, gdzie po wpisaniu w okno wyszukiwarki frazy „AGH” otrzymamy treści dalece odbiegające od tych, jakie chcielibyśmy zobaczyć myśląc o poważnej, nowoczesnej uczelni technicznej. Zmienić to ma właśnie oficjalny kanał Akademii Górniczo-Hutniczej w najpopularniejszym na świecie serwisie społecznościowym (tylko w Polsce ma on 10 milionów użytkowników!). Kilka miesięcy temu rozpoczęto prace nad produkcją i zbieraniem już nakręconych materiałów filmowych związanych z naszą uczelnią. Jakie są tego efekty? Przekonać o tym można się odwiedzając oficjalny kanał AGH na YouTube dostępny pod adresem: www.youtube.com/tvagh. Kanał jest ogólnodostępny, nie trzeba się na niego logować. W początkowej fazie rozwoju kanału będą w nim zamieszczane zarówno filmy amatorskie (autorstwa studentów i pracowników) jak i profesjonalne (materiały telewizyjne oraz reportaże autorstwa studenckiej URSSTV). Podstawowym założeniem projektu jest gromadzenie w jednym miejscu wszelkich pozytywnych materiałów filmowych, pośrednio lub bezpośrednio związanych z AGH.

Co zrobić, aby dodać swój film na oficjalny kanał AGH w serwisie YouTube? Wystarczy skontaktować się z autorem niniejszego tekstu pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i przekazać swój film (najlepiej wraz z opisem i autorami). Każdy z filmików umieszczony w ramach kanału AGH zostanie poprzedzony i zakończony krótkim intro, którego autorem jest Wojciech Wojciechowski z URSSTV.

Równocześnie z oficjalnym kanałem AGH w serwisie YouTube uruchomiono konta naszej uczelni na Blipie oraz Facebooku. Pierwszy z tych portali jest popularnym w naszym kraju tzw. mikroblogiem, na którym umieszcza się krótkie i aktualne komunikaty. Istnieje tu oczywiście możliwość dodawania linków, zdjęć i filmów, a zatem konto AGH na Blipie ma szansę stać się kolejnym miejscem, w którym informować będziemy o wydarzeniach na Akademii Górniczo-Hutniczej. Każdy niezalogowany użytkownik Sieci może śledzić wpisy AGH na Blipie pod adresem: aghkrakow.blip.pl.

Podobnie jest w przypadku Facebooka, najpopularniejszego serwisu społecznościowego na świecie (w Polsce prym nadal wiedzie Nasza-klasa.pl). Swoje konta na Facebooku ma już kilka jednostek naszej uczelni, m.in. Dział Współpracy z Zagranicą czy projekt Open.agh.edu.pl, a także szereg organizacji studenckich. W przypadku tego portalu, aby dołączyć do grona „fanów AGH”, trzeba posiadać swoje konto na Facebooku. Każdy z użytkowników który zostanie „fanem” będzie miał dostęp do najświeższych informacji z uczelni, filmów, zdjęć i ciekawych linków, którymi AGH będzie się dzielić poprzez swój profil.

Warto zauważyć, że wszystkie powyższe działania są, w kontekście komunikowania się uczelni wyższej z otoczeniem, sporą nowością. Spośród rodzimych szkół wyższych swoje oficjalne kanały na YouTube czy konta na Blipie i Facebooku ma zaledwie kilka (m.in. Politechnika Śląska czy Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania). Gorąco wierzę, że dzięki Państwa włączeniu się i wsparciu tej inicjatywy AGH ma szansę „zawojować” Internet w dziedzinie nowych mediów. Będę wdzięczny zarówno za wszelkie filmy czy prezentacje slajdów, jak i merytoryczne uwagi dotyczące tych nowych projektów.

Bartosz Dembiński
Rzecznik Prasowy AGH